Search Enginge Optimization, in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie, is een verzameling van technieken met als doel uw website te laten stijgen in de organische, niet betaalde zoekresultaten van Google. De technieken worden onderverdeeld in On-page SEO en Off-page SEO.
SEO
On-Page SEO
On-page SEO is het optimaliseren van individuele webpagina's om hogere posities te behalen en relevantere verkeersstroom te verkrijgen in zoekmachines. Dit omvat het optimaliseren van de inhoud en de HTML-broncode van de pagina, evenals het zorgen dat de pagina mobielvriendelijk is en snel laadt.
Er zijn veel factoren die invloed kunnen hebben op on-page SEO, waaronder de inhoud van de pagina, het gebruik van zoekwoorden, de structuur van de URL, de titel en koppen, de alt-tekst van afbeeldingen en de interne links op de pagina. Door deze en andere elementen te optimaliseren, kunt u de positie van uw pagina in de zoekresultaten verbeteren en de kans vergroten dat u relevant verkeer aantrekt.
Off-page SEO
Off-page SEO gaat over alle activiteiten die buiten je eigen website plaatsvinden en die van invloed zijn op de positie van je website in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Het doel van off-page SEO is om de autoriteit en het vertrouwen van je website te verhogen, wat kan leiden tot een betere positie in de zoekresultaten.
Er zijn verschillende manieren om off-page SEO te bevorderen. Een van de belangrijkste manieren is linkbuilding, of het krijgen van links van andere websites naar je eigen website. Zoekmachines gebruiken links als een soort stem van vertrouwen; hoe meer links naar je website, hoe meer de zoekmachines zullen aannemen dat je website relevant en waardevol is. Het is echter wel belangrijk om te zorgen dat de links die je krijgt van hoge kwaliteit zijn en van websites die relevant zijn voor je eigen website. Links van lage kwaliteit of van websites die weinig te maken hebben met je eigen website, kunnen in sommige gevallen zelfs averechts werken.
Naast linkbuilding zijn er nog verschillende andere manieren om off-page SEO te bevorderen. Zo kun je bijvoorbeeld je content delen op sociale media, wat kan leiden tot meer verkeer naar je website en een groter bereik. Ook kun je proberen om vermeldingen te krijgen in online persberichten en op andere relevante websites, wat kan helpen om de autoriteit van je website te verhogen.
Veelgestelde Vragen (FAQ)
Wat kan ik met SEO?
Een gezegde in SEO luidt dat de beste plek om een lijk te verbergen op pagina 2 van Google is. Wat hiermee bedoeld wordt is dat de concurrentie in elke branche zo groot is dat niemand de moeite neemt om door te klikken naar de tweede pagina. Hoe goed uw website ook is, als het niet hoog in de zoekresultaten staat zal niemand deze vinden. SEO zorgt ervoor dat uw site hogerop komt in deze zoekresultaten van Google en dus meer bezoekers krijgt, zonder daar per bezoeker voor te moeten betalen.
Hoe snel werkt SEO?
Algemeen gezien is SEO een duurzame langtermijn strategie. Met andere woorden; u zult niet direct het resultaat ervan zien, dit heeft tijd nodig. Zodra het resultaat er is blijft het echter voor langere tijd. Hoe snel resultaat kan worden behaald hangt af van de sterke en zwakke punten van uw website ten opzichte van de concurrentie. Omdat het heel erg van de specifieke zoekterm en de concurrentie afhankelijk is, is het niet te voorspellen hoe lang het voor uw website zal duren voordat de campagne effect heeft en u begint te stijgen in de ranking. Over het algemeen voor het midden- en kleinbedrijf moet u denken aan een tijd in de orde van 3-6 maanden tijd. Soms vinden we bij de beginanalyse bepaalde zaken waar sneller winst mee geboekt kan worden en kunnen wij dit voor u implementeren. Direct resultaat boekt u overigens met betaalde advertenties zoals Google Ads, waarbij u per klik betaalt. Dit wordt SEA genoemd, Search Engine Advertising. Hierdoor bent u wel over het algemeen een stuk duurder uit.
Hoe wordt succes in SEO gemeten?
Voordat we een SEO campagne beginnen kijken wij op welke positie u staat in de Google rangschikking voor de relevante zoektermen en hoeveel bezoekers uw site heeft. Ook kijken we naar technische scores zoals Domain Authority en Page Rank, wat een soort reputatiescore van uw domeinnaam is. Per maand monitoren wij deze waarden en sturen bij in onze tactiek waar nodig.
SEO of SEA - waar moet ik mee beginnen?
In principe staan SEO (zoekmachine optimalisatie) en SEA (Betaalde Advertising) los van elkaar. SEO is een duurzame langtermijnstrategie. U investeert in uw website en zult langzaam maar gestaag stijgen in de organische zoekresultaten. Het kan meerdere maanden duren, maar als u stijgt blijft het effect ook voor langere tijd aan. Bij SEA is het resultaat direct. U bepaalt voor welke zoekterm u bovenaan Google bij de advertenties wilt staan en betaalt per gemaakte klik. Zodra het vooraf ingestelde bedrag is behaald verdwijnt u weer uit de zoekresultaten.
Ons advies is vrijwel in alle gevallen om te investeren in SEO, omdat u daar per geinvesteerde euro het meeste voor terugkrijgt. Of u ook moet investeren in SEA hangt van uw bedrijf af. Bij sommige brances met veel concurrentie is SEO namelijk niet genoeg en is een mix van SEO en SEA noodzakelijk. En in sommige gevallen is SEO alles wat u nodig heeft. Zelfs als u wilt investeren in SEA is ons advies om eerst uw website compleet geoptimaliseerd te hebben.
SEO Starter
€199,-
ex. /maand
- Tot 5 zoektermen
- Lokaal / Nationaal SEO
- Zoekterm research
- On-site optimalisatie
- Linkbuilding: 20 backlinks
- Zoekterm monitoring
- Maandelijkse rapportage
SEO Premium
€399,-
ex. /maand
- Tot 10 zoektermen
- Lokaal / Nationaal SEO
- Zoekterm research
- On-site optimalisatie
- Linkbuilding: 40 backlinks
- Zoekterm monitoring
- Maandelijkse rapportage
SEO Turbo
€599,-
ex. /maand
- Tot 20 zoektermen
- Lokaal / Nationaal SEO
- Zoekterm research
- On-site optimalisatie
- Linkbuilding: 80 backlinks
- Zoekterm monitoring
- Maandelijkse rapportage